Conversie attributie is niets anders dan een conversiewaarde toekennen aan je ondersteunende en converterende klikken.

Zo kun je namelijk alle klikken in je conversiepaden meetellen bij het beoordelen van je belangrijkste kanalen. Niet iedere gebruiker converteert namelijk in één bezoek.

Daarnaast is de bezoekintentie vanuit een kanaal niet altijd hetzelfde. Denk maar aan Google AdWords (koopgericht) vs. Facebook. (oriënterend)

Met onderstaand multi-channel trechter rapport bepaal je jouw ondersteunende conversies per kanaal:

Je dient vooral te kijken naar de laatste kolom: assisted/last click or direct conversions.

Hoe vertaal je deze ondersteunende conversies naar attributiemodellen om je marketingcommunicatie budget te optimaliseren?

Mijn advies is om de volgende zaken hiervoor op te pakken:

  1. Bepaal je website KPI’s en vertaal deze naar Google Analytics doelen;
  2. Gebruik de geoptimaliseerde E-commerce module, wanneer je een webshop hebt;
  3. Koppel relevante gebeurtenissen aan je doelen die indirecte impact hebben op je website resultaten, zoals bijv. je reviews/klantverhalen.

Deze informatie gebruik je bij het bepalen van je attributie model. Je hebt de keuze uit de volgende attributiemodellen in Google Analytics:

Een custom model is door jou samengesteld op basis van geïnformeerde data. Onderstaand custom attributie model gebruik ik voor één van mijn klanten:

Hoe kom je nu aan een dergelijk attributiemodel? Je gebruikt hierbij de ondersteunende conversies op basis van je ingestelde doelen en gebeurtenissen.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je doelen en gebeurtenissen gebruikt met directe impact op je website resultaten. Daarnaast dien je jouw website resultaten te koppelen aan je marketingcommunicatie en website strategie. Welke kanalen zet je in en met welk doel? Is dit een optimale kanalen mix?

Hoe kan ik je helpen om met conversie attributie de conversie per kanaal naar een hoger niveau te tillen?

Ik bied een workshop programma conversie attributie, waarbij ik je stap-voor-stap laat zien hoe je conversie attributie gebruikt om de budgetverdeling per kanaal te optimaliseren.

Daarnaast bied ik je een conversie optimalisatie programma aan, waarbij je ervoor kunt kiezen om een conversie attributie programma laat opzetten.

Grote E-commerce partij in de reisbranche heeft bij mij een workshop programma conversie attributie gevolgd:

  1. Wat was de belangrijkste aanleiding om mij in te schakelen voor een workshop programma conversie attributie?

Wij geven een fors budget uit aan online marketing maar vinden het last-click model vertekenend in het voordeel van sommige kanalen en nadeel van andere kanalen. Wij zijn op zoek naar een “eerlijkere” weergave van de resultaten en attributie en naar de vaardigheden om dit (zelfstandig) uit GA te kunnen halen.

2. Hoe heb je mijn werkwijze gewaardeerd?

Zeer goed, we zijn erg tevreden over de gegeven workshops.

3. Hoe waardeer je de oplossingen die ik heb aangereikt tijdens de workshops?

Goed, het heeft onze ogen geopend m.b.t. de mogelijkheden van GA. We hebben allerlei nieuwe dingen gehoord / geleerd.

Heb je aanvullende vragen over de toepassingsmogelijkheden over conversie attributie?

Stel gerust je individuele vraag!

Reageren is niet mogelijk.