Voordelen formulieren optimalisatie programma

✔Gericht op een duurzame conversie verbetering van jouw webshop/website

✔Puur gericht op je huidige formulieren optimalisatie ervaring en kennis;

✔Je koopt geen conversie optimalisatie dienst, maar een gehele werkwijze;

✔Je ontvangt advies/kennissessies, zodat je ook zelfstandig je eigen formulieren kunt gaan optimaliseren.

Conversie optimalisatie van je formulieren: de basisbeginselen

Voordat ik je mijn werkwijze toon laat ik je enkele voorbeelden zien van formulier optimalisatie zoals je het niet dient aan te pakken:

 

 

(Klik op de afbeelding voor een scherpere weergave)

Wat doen zij verkeerd?

  • De voordelen van het bedrijf/merk ontbreken op deze formulieren;
  • De volgorde is niet altijd even duidelijk. Waarom vraag je eerst een bedrijfsnaam en pas daarna de naam van de gebruiker? Waarom vraag je eerst het E-mail adres/telefoonnummer en pas daarna de postcode en huisnummer van de gebruiker.
  • De CTA knop is weinig beschrijvend met verzenden/plaats order. Offerte aanvragen/bestelling afronden is een duidelijkere beschrijving voor de actie die daarop volgt.
  • Alle stappen in de check-out zijn op één pagina geplaatst. Waarom laat je de gebruiker zijn/haar persoonsgegevens en verzend & betaalmethode niet op een aparte pagina invullen. Zo geef je de gebruiker de ruimte & tijd om de bestelling op het gemak af te ronden.

Met welke basisbeginselen dien je rekening te houden bij het inrichten van je checkout/leadgeneratie formulier?

Ik gebruik hiervoor onderstaande structuur voor de checkout en leadgeneratie formulieren:

 

 

Mijn advies is om de volgende zaken hierbij mee te nemen:

  1. Kies niet voor een onestepcheckout, maar gebruik aparte pagina’s of tabbladen voor iedere check-out stap;
  2. Leg binnen een leadgeneratie formulier uit waarover de gebruiker informatie kan aanvragen.
  3. Communiceer je invulvelden in de volgorde van eenvoudig zoals naam en adres t/m de kritische invulvelden zoals E-mail adres en telefoonnummer;
  4. Laat je straatnaam en woonplaats automatisch genereren via de ingevulde postcode en huisnummer;
  5. Communiceer een heldere CTA knop die beschrijvend is voor de actie die hierop volgt.
  6. Communiceer een heldere helptekst wanneer de gebruiker een invulveld is vergeten in te vullen. Voorbeeld: je bent vergeten je telefoonnummer in te vullen. En laat vervolgens met een groen vinkje weten dat een geldig telefoonnummer is ingevuld.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een uitvoering van een dergelijke opzet:

Bovenstaande opzet is voor je nieuwe klanten.

Mijn advies is om een aparte opzet te maken voor je bestaande klanten. Je beschikt ten slotte al over hun persoonsgegevens. En wellicht al over hun favoriete verzend & betaalwijze. Je hoeft hen dus in principe alleen te laten afrekenen in de check-out. Maak hier dus gebruik van.

Helaas kom ik in de praktijk nog teveel webshops tegen die de checkout voor hun bestaande klanten niet optimaliseren:

Het is natuurlijk positief dat deze webshop mijn persoonsgegevens herhaalt, maar waarom laat je me deze stap niet gewoon overslaan.

Hoe optimaliseer je nu jouw conversie formulieren?

Mijn advies is om de webinteractie tool HotJar hiervoor te gebruiken. Welke mogelijkheden dien je hierbij te gebruiken?

  1. Bepaal wanneer je gebruikers afhaken. Al voordat ze starten met het invullen van de persoonsgegevens of op een specifiek invulveld? En waar gaan ze vervolgens naartoe?
  2. Bepaal waar je gebruikers afhaken. Welk invulveld is verantwoordelijk voor het hoogste afhaakpercentage binnen je checkout of aanvraagformulier?
  3. Vraag de afhakers van je formulieren waarom zij afhaken. Deze input kun je meenemen bij de optimalisatie van je conversie formulieren:

Mijn advies is wel om altijd je inzichten te A/B testen. Dan heb je namelijk meer betrouwbaarheid/zekerheid dat je optimalisatie ook meer omzet of nieuwe klanten opleveren.

Wil je meer weten over mijn werkwijze? Lees meer over mijn visie in mijn conversie optimalisatie programma!

Reageren is niet mogelijk.