De basis van het Google Analytics implementatie programma zijn je KPI’s/doelen waarop je wilt sturen. Daarom werk ik altijd met een meetplan, zodat je over betrouwbare en volledige conversie data kunt beschikken. Hoe ziet een meetplan er in de praktijk uit?

Mijn advies is om te starten met het bepalen van de gezondheid van je huidige implementatie. Een handige tool hiervoor is de Google Analytics scorekaart:

Mijn advies is om pas te starten met de conversie optimalisatie van je website bij een kwaliteitsscore > 55%.

Wat zijn de voordelen om bovenstaande scorekaart te gaan gebruiken?

  • Je hebt een basis om over betrouwbare en volledige conversie data te kunnen beschikken;
  • Je kunt de gezondheid van je huidige implementatie gaan bepalen. Welke onderdelen ontbreken er nog in je huidige implementatie?
  • Je kunt deze scorekaart gaan gebruiken als kwaliteitscontrole na afloop van je implementatie. Is alles geïmplementeerd om conversie optimalisatie te kunnen uitvoeren?

Wat zijn must-have onderdelen tijdens je implementatie?

Mijn advies is om in ieder geval onderdelen 1,2 en 9 mee te nemen binnen je implementatie.

Mijn advies is om te starten bij de opzet van je account. Wat zijn belangrijke zaken om mee te nemen bij de opzet van je account?

  1. Hoeveel websites wil je meten in je account? Alleen hoofddomeinen of ook subdomeinen?
  2. Hoeveel landen wil je meten in je account?
  3. Wil je inloggers (bestaande klanten) meten in een aparte weergave?
  4. Welke Google producten wil je integreren binnen je account? (AdWords/SEO/YouTube)

Daarnaast zijn je macro – en micro doelen cruciaal om mee te nemen binnen je meetplan. Hoe pak je dit aan?

Mijn advies is om te werken met een KPI-model gericht op de acquisitie/gedrag op je website en natuurlijk je eindresultaten. Dit KPI-model ziet er in de praktijk als volgt uit:

Acquisitie: CTR E-mail (kennissessie) en SEO;

Gedrag:     Klikken CTA kennissessie en programma’s.

Eindresultaten: Aangevraagde kennissessie/bekeken programma’s.

Vervolgens vertaal je deze KPI’s naar je doelen in Google Analytics. Onderstaande doelen gebruik ik voor GAnalytics:

Tip: gebruik deze doelen binnen je (Google Data Studio) dashboards. Zo kun je de cijfers uit Google Analytics gaan vertalen naar concrete informatie!

Meer weten over een Google Analytics meetplan?

Bekijk mijn implementatie programma

Of vraag jouw persoonlijke kennissessie aan!

 

Reageren is niet mogelijk.