Implementatie van URL-fragmenten en doelen zonder bedankpagina

Helaas beschikken veel websites niet over unieke bedank-URL’s om doelen in te stellen. Voor Visionplanner was dit ook het geval:

  1. De website beschikt over URL-fragmenten binnen de gehele site. (#)Google Analytics registreert niet automatisch bekeken pagina’s met URL-fragmenten
  2. De website beschikte (nog) niet over een unieke bedank-URL voor de ingevulde formulieren om een proefabonnement aan te vragen.

Allereerst hebben we een meting ingesteld voor de URL-fragmenten op de site:

pagina fragment

Vervolgens hebben we deze variabele ingesteld binnen de reguliere Google Analytics tag:

ga tag met pagina fragment

Binnen het veld page hebben we de waarde pagina pad (page path) gecombineerd met de variabele # {{Pagina fragment}}

Nu kregen we wel de paginavertoningen met URL-fragment te zien in Google Analytics:

voorbeeld url fragment

Het belangrijkste onderdeel is natuurlijk het implementeren van een doel voor de aanvragers van een proefabonnement.

Hiervoor hebben we onderstaande tag ingericht om een virtuele paginavertoning in te stellen voor de aanvragers van een proefabonnement:
ga tag virtuele paginavertoning

We voegen hierbij achter de variabele # {{Pagina fragment}} de volgende virtuele URL:

/proefabonnement-afgesloten

Tot slot hebben we onderstaande trigger ingesteld om de succesvolle klikken op de verzendbutton te kunnen meten:
trigger virtuele paginavertoningen

De click classes btn btn-primary col xs-12 activeert deze tag, wanneer de bezoeker een proefabonnement succesvol heeft aangevraagd.

Dankzij deze implementatie via Google Tagmanager waren we in de gelegenheid om onderstaand doel in te stellen binnen Google Analytics:

instellingen doel virtuele paginavertoning


Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>