Zonder KPI’s haal je geen inzichten uit Google Analytics. Maar welke KPI’s zijn nu praktisch om te gebruiken bij de conversie optimalisatie van je website?

Er zijn veel KPI-modellen om te gebruiken. Deze zijn vaak heel praktisch. Er is één groot nadeel aan de meeste van deze modellen. Het is vooral gericht op de korte termijn, zeg een maand. Kijk maar in Google Analytics. De periode staat standaard op 7 of 30 dagen.

Je wilt echter ook de conversie op de langere termijn bepalen, zeg per kwartaal/half jaar.

Ik gebruik zelf het impact-matrix model van Avinash Kaushik. Met dit model zie je in één oogopslag wat je operationele (korte termijn) en strategische KPI’s zijn. Hoe werkt dit in de praktijk?

Wat kun je met dit KPI-model?

Het KPI-model is vrij eenvoudig opgebouwd uit 2 assen:

  1. Op de horizontale as staat de periode weergegeven. Zo kun je KPI’s bepalen op week/maand, kwartaal of halfjaarlijkse basis;
  2. Op de verticale as staat de impact weergegeven. Hebben jouw KPI’s operationele of strategische impact op de conversie optimalisatie van je website?

Vervolgens gaan we de KPI’s invullen in het model. Deze zijn natuurlijk afhankelijk van je eigen marketing/website doelstellingen en strategie.

Onderstaande weergave zijn de KPI’s voor een webshop om je een goed beeld te geven over hoe KPI’s in deze impact-matrix eruit zien:

(Klik op afbeelding voor scherpere weergave)

De KPI’s boven de lijn zijn strategisch en onder de lijn zijn operationele en tactische KPI’s. Alleen de KPI’s in het groen gebruikt mijn klant op dit moment. Hoe werkt deze matrix?

Hoe hoger de KPI in de matrix, hoe impactvoller deze is. Brutowinst heeft een hogere impact op de resultaten dan CPA. Daarom geef ik deze KPI ook een hogere score. En hoe meer rechts je KPI zit in de matrix, hoe meer strategisch deze is. % ondersteunende conversies is een meer strategische KPI dan omzet.

Vervolgens gebruik je jouw strategische KPI’s in het dashboard voor jouw MT of directie. Voor bovenstaande webshop ziet dit er als volgt uit:

Wil je meer weten over het bepalen van KPI’s voor je eigen conversie optimalisatie? Stel mij gerust je vraag!

Reageren is niet mogelijk.